MS og menstruation - Multipel sklerose-forum - Det sociale liv med MS

MS-portalen - siden for dig med MS

MS og menstruation

01 - 14.10.2007, 21:53

Kære alle medpatienter.

Jeg har et spørgsmål til de kvindelige patienter.

Mange patienter med MS, har også mange smerter på grund af MS. Disse smeter kan i det store og hele dæmpes ved hjælp af medicin.

MEN der er altså et månedligt problem, som kun opleves fysisk af de kvindelige patienter. Det er Menstruationen.

Selv oplevede jeg, at min menstruation var ret irriterende men aldrig belastende, i de år hvor jeg ikke havde MS.
Nu oplever jeg, at mindst to af mine aktive dage bliver slået helt ud af kurs på grund af menstruationen.
Det vil sige: at de smerter, som opstår på grund af MS, til en vis grad kan dæmpes;men af en eller anden grund så hjælper det ikke på menstru-ationens smerter, de blive bare forstærket og gør mig næsten ukampdygtig.

Altså den smertedæmpende medicin har ikke uind-skrænket magt over smerterne.

Det er det der er mit spørgsmål til alle jer som også er plaget af både MS og Menstruation.

Er der andre kvinder, som oplever generne i disse dage yderligere forstærket og indskrænkende på grund af sclerosen. Eller oplever I denne periode ganske almindeligt og ubesværet, sådan som jeg altid oplevede den, før MS gjorde sit indtog i min krop - eller - jeg skulle nok snarere sige - sit indtog i min hjerne.

Hvad bruger I af smertestillende medicin både overfor MS og overfor mensis-dagene. Oplever I forskel i smerternes intensitet, og har I yderligere muligheder for at finde ro i de 2 - 6 mensis-dage om måneden.

Jeg vil meget gerne høre, hvad I bruger for at holde MS smerterne nede, og jeg vil også gerne høre hvordan I kommer igennem mensis dagene, om I måske kan benytte andre medikamenter i de dage, så I er næsten smertefrie.

Jeg har selv opdaget; at mange af de daglige smerter kan dæmpes ved at lave nogle af de øvelser, vi kan lære hos fysiotherapeuterne. Det er også ret vigtigt at være opmærksom på, at der kan opstå mange myoser ned langs rygsøjlen. De skal selvfølgelig fjenes, og kan også fjernes af en kiropraktor.

Gudske lov kan de fleste udgifter til disse to (fysiotherapeut og kiropraktor) afhjælpes ved kommunalt tilskud.

Men når disse to behandlinger bliver passet samt holdt dagligt ved lige ved øvelser derhjemme, og der så stadig er smerter, ja så er der jo kun medicinen at ty til.

Jeg vil være meget glad og taknemmelig for gode svar fra alle jer der har oplevet gode medicinske behand-lingsforsøg.

Jeg har selv været i kontakt med smerteklinikken i Odense, og der har jeg fået gode medicinske forslag, som har hjulpet ganske godt en hel del af tiden; men det kunne jo være, at der er andre, som har haft godt samarbejde med læge og smerteklinikken.

Og det er disse gode samarbejder og positive medicinske oplevelser jeg gerne vil høre om; så jeg kan henvende mig til min egen læge med nye og fornuftige forslag.

Mange tak på forhånd

De venligste hilsener

Maika

Maika

Besøgstæller

Registrerede medlemmer: 592

Brugere online: 2

Diskussionsindlæg: 239

Log ind på Mødestedet

Værktøj

Månedlig undersøgelse

Hvilken er din vigtigste kilde til information om MS?

» Vis resultat